Sunday, January 9, 2011

Nasib baikkk...tapi nasib juga tak selalunya baik...

Pagi ini, kami ada mesyuarat bersama JPA...mesyuarat ini telah dirancang sejak awal bulan lagi...persiapan mesyuarat semuanya telah dibuat. Tapi, pagi isnin yang indah ini, semua bagaikan huru hara, ahli mesyuarat penuh, sesak bilik mesyuarat, kerusi tak cukup, semasa minta pembantu pejabat dapatkan kerusi tambahan, dia bergerak pantas, cari kerusi, tiba-tiba,seorang pegawai atasan berkata dengan nada suara yang agak tinggi " mana air mineral?". Sepantas kilat kami mencari pekerja am untuk dapatkan air mineral, stok air mineral pula terletak di bangunan sebelah,saya tergerak hati untuk telefon katerer untuk buat pengesahan, tiba-tiba, pihak katerer beritahu mereka tidak dapat apa-apa pesanan, saya bekejar ke tempat katerer, masing-masing jawab tak tahu, tapi tuan katerer cakap pada saya " Dah, tak payah dengar cakap diorang,diorang memang tak tahu, sekarang beritahu menu apa yang ditempah,berapa orang?"... saya mengulangi tempahan yang dibuat, lebih kurang 15-17 minit tuan katerer sudah siapkan makaroni goreng, kuih bakar dan air teh...saya tolong angkat barang....Alhamdulillah...makanan dan minuman siap tersedia tepat pada waktunya....saya akui saya amat marah, saya marah kerana saya telah buat tempahan....tapi saya belajar sesuatu hari ini....saya belajar untuk mengawal amarah saya, letakkan ke tepi, dan menyelesaikan terlebih dahulu masalah tersebut. Selepas semua selesai, semua ahli sudah bermesyuarat. saya duduk di kerusi saya,cuba bertenang dan muhasabah, kenapa ini terjadi? sedangkan beratus mesyuarat yang telah kami buat/hadiri. mengapa perkara begini masih terjadi?. Saya buat beberapa konklusi kenapa masalah ini masih juga berulang :

  • Mesyuarat ini tidak melibatkan saya sebagai urus setia secara langsung. Memandangkan saya selalu berurusan dengan katerer, mereka minta saya uruskan hal tersebut sahaja. Semua yang terlibat sebagai urus setia tidak benar-benar mengenal pasti tugas mereka. Jadi mereka juga tidak mempunyai senarai semak apa yang perlu dilakukan sebelum dan selepas mesyuarat. (Saya letak tanggungjawab ini kepada ketua mereka, kerana dialah yang bertanggungjawab memastikan anah buahnya faham kerja-kerja yang mereka perlu lakukan setiap kali mesyuarat)

  • Silap saya kerana tidak membuat pengesahan sehari sebelum mesyuarat berlangsung. Tetapi saya dikira bernasib baik kerana tergerak hati untuk membuat pengesahan pada awal pagi.

Disebalik kejadian huru-hara pada pagi ini, ada satu perkara lagi yang saya pelajari :
·         Masalah ini tidak akan diselesaikan dengan baik, jika tiada kerjasama dari semua pihak. Saya tersentuh dek kecekapan dan kepantasan pembantu pejabat tersebut. Dia dengan bijak menggunakan sumber lain untuk membantu, dan dia turut sama turun padang (itu yang paling penting, jangan tahu mengarah saja, lembu punya susu, sapi dapat nama)

·         Tuan katerer tersebut tidak cepat melatah. Dia ketepikan emosinya, dan terus berfikir bagaimana menangani masalah tersebut. ( Dengan pengalaman sebagai katerer berpuluh tahun, masalah ini kecil baginya). Saya hormat cara dia menangani masalah pekerjanya yang sangat memualkan. Thanks Aunty!
Masalah ini tidak akan selesai tanpa mereka ini. Mereka sudi bersama saat susah dan senang. Namun, tanyakanlah kepada sesiapapun, mereka tidak suka bekerja dalam suasana huru-hara. Tidak dirancang dengan betul. Stres. Masalah ini tidak boleh berulang selalu. Kita mesti pantas menangani dan cuba untuk tidak mengulanginya lagi. Perancangan kena ada, Senarai semak juga penting. Dan yang paling penting sekali, jangan kedekut untuk menuturkan ucapan terima kasih, tanda penghargaan anda kepada mereka…..kan sejukkkkk hati mendengarnya…

2 comments:

  1. betol yoe. ape yang penting ialah menyelesaikan masalah. klu ko bijak, selesaikan masalah sambil marah. (yang ni aku slalu buat). hasilnya....anak2 buah aku lebih cekap dan memahami... mmg la some kinda annoying...tp kadang2 benda tu diperlukan... ape pon, aku respek sama pembantu am ko kerana tak lepas tangan. good job dear!~

    ReplyDelete
  2. huhuhu....wa,muda2 dulu cepat panas jugak..dah tua nie,,,aku cool sikit...hehehe..

    ReplyDelete