Sunday, January 23, 2011

Aduhai...susahnya nak berjimat!

Membaca tajuknya sahaja pun ada yang sudah mampu membuat telahan.... maknanya tuan empunya blog ini memang payah benar nak berjimat cermat....boros! : bak kata makku...hehehe. Esok dapat gaji pertama bagi tahun 2011 dan antara lima azam utama aku bermula tahun 2011, ialah : Berjimat cermat dan menabung dengan lebih banyak untuk masa hadapan dan untuk melanjutkan pelajaran lagi di masa hadapan..huhuhu...harap2 tercapailah. Bila dibuat kira-kira memanglah aku dapat mengurangkan perbelanjaan setiap bulan dalam jumlah yang agak banyak sekiranya aku sedia BERKORBAN, maknanya, pada tahun ini,

1. Dah tak boleh lagi hantar baju ke dobi, mesti basuh sendiri......(senaman untuk kurus ) hahaha
(Tapi servis dobi ini bagus, ambil dan hantar percuma okey!)

2. Dah tak boleh buat pesanan makanan - kena masak sendiri (bagus untuk kesihatan)
(Tapi DapurLiza masak sedap,semua boleh pesan, tomyam,nasi goreng paprik,sup tulang dan macam-macam lagi terus ke pintu anda! termasuk minuman pun! Balik kerja, mandi dan makan,tak payah susah singgah kedai ) hurmmm....

3. Kena naik bas! Dari rumahku ke Angkasapuri RM1, pergi-balik RM 2, (senaman lagi,banyak berjalan) memang beza,sebab sekarang aku keluarkan RM10 setiap hari untuk transportation sahaja...( tapi tunggu bas leceh, buang masa kena bersesak-sesak,dan sangat-sangat menguji kesabaran dan juga aku kena bangun awal pagi...hehehehe)

4. Kurangkan membeli belah barang yang tidak perlu,contohnya - kasut,beg tangan,jam dlll....(yang ini rasanya aku boleh buat kot, sebab aku bukan fashionista sangat!). Tapi baju kurung tetap tempah sepasang tiap bulan..hehehe)

5. Tak boleh bercakap telefon lama-lama lagi,kalau boleh sms je,( Tapi aku ni memang malas nak sms banyak kali, malas nak menaip,cakap terus kan senang, cepat.)

6. Dan yang paling aku tak sanggup nak buat kena pindah rumah,atau cari budak rumah lagi seorang sebab sekarang ni aku duduk dua orang,so kos rumah ni kami tanggung dua org, rasa macam tak boleh nak tolak ansur je bab ini sebab aku prefer privasi....(rasanya yang ni aku takkan timbangkan)...

Setelah dicongak, jika langkah-langkah penjimatan ini dilakukan secara konsisten,maka aku dapat menjimatkan hampir seribu lebih...HAAAAA?????????????? Biar betul??? Ya, memang betul, RM1000++

Hmmmmmmmm.........nak seru displin diri ni yang agak susah!

No comments:

Post a Comment